Thursday, September 9, 2010

Aidil Fitri 2010 dalam dakapan kesayuan

Hari ni genap sebulan aku menyempurnakan ibadah berpuasa, Alhamdulillah. Allah kurniakan aku tubuh yang sihat dan selera makan yang kian meningkat.... sama meningkatnya obes diri. Apa tidaknya, sebelm ini lauk-pauk dibeli. tapi kali ini masak bersama Azi. Semua sedap....
   Aku masih tercari-cari, apa kekurangan sambutan kali ini. Mood .. memang menurun. Persiapan ...ala kadar je. Baju raya rasanya macam tidak penting.Kuih raya, beli mana yang mudah dapat. Rumah, aku guna yang kenduri kahwin anak-anak dulu.
   Entahlah, apa nak lagi dicoretkan pun dah tak tahu... menarik atau leceh!
   Tadi petang anak bongsu menelefon , "New Zealand raya esok, mak" sama kita. Dia tak beraya sebab ada kelas dan lab hingga lewat 4 petang.  Kak Yong (Nad) beraya di Kedah bersama keluarga mertua. Kak Yang(Ala) beraya di Kelantan juga bersama mertua. Kak Uda (Azi) , hah... beraya bersama mak bapa la di Ipoh.Yumi lagi jauh, di Wellington. Kesian ...dia.
   Siang amat panjang. Untuk menghilangkan kebosanan melampau, aku masak rendang Tok kegemaran anak-anak semasa raya. Sambil mengacau dan menunggu rendang masak, aku melayari FB. Aku mengirim salam Aidil Fitri kepada rakan, mantan anak murid dan sesiapa je yang ada dalam list. Sesekali tengok gambar anak-anak dan gambar cucu (Natrah) untuk menyulam semangat menunggu rendang masak . Akhirnya semua selesai.
   Adik-adik mengajak aku beraya di kampung BD. Entahlah, tawar hati nak ke mana-mana.Tambahan pula Ala tiada di sana .Azi sibuk menukar langsir, mengemas rumah mana perlu. Mujurla dia ada, kalau tak entahlah aku jadi apa....
   Banyak pulak SMS yang nak dijawab. Pun aku tiada idea bagus nak jawab , hanyalah catatan yang amat biasa "Salam Aidil Fitri, moga bahagia bersama keluarga".Dulu akulah yang petah berpuisi semasa SMS. Kini dah tak boleh lagi.... SODIH
  Aku berdoa moga, hari-hari mendatang aku tidak begini lagi. Kepada semua umat Muhammad, Salam Aidil Fitri . Wassalam
  

No comments:

Post a Comment