Saturday, June 9, 2012

Aku...... Nazmi Kembara Rindu 2

    Kini setiap rongga mindaku dikerah untuk mengingati ratusan kenangan semasa Nazmi pulang bercuti sepanjang 11 Februari hingga 9 Mac 2012.  Rencah penawar kerinduan, aku fokus kepada aktiviti ketika kami bersama sepanjang musim kepulangannya ke Malaysia. Banyak perkara yang kami lakukan bersama... ada juga yang Nazmi buat bersama kakaknya  dan dengan abang sepupunya Aiman.

Nasi Goreng Tradisional
    Aku saban hari didominasikan dengan menu kesukaan puteraku ini.  Selepas puas ber-online dengan maha Pencipta sewaktu subuh... aku   ke dapur menyediakan sarapan kegemaran  Nazmi. Bermula dengan
nasi lemak ala mamak Penang , sambal pedas ikan bilis dan
kacang tanah. Sarapan ini kena diselangselikan pula dengan pulut
 bersama rendang daging atau rendang ayam. Kekadang dengan
ayam masak merah pun ngam dimakan bersama pulut lemak ni.

    Mi goreng basah, bihun dan nasi goreng Cina, resepi tradisional, paprik, tom yam dll yang mudah serta segera dimasak memang  pasti keutamaan di kepala otakku. Roti dengan telur hancur atau roti goreng dicelup telur pun dia ok. Roti canai ... huh memang favourite dia sejak kecil lagi, yang dimakan bercecahkan gulai daging Perlis. Sesekali aku gorengkan karipaf, popia, cucur badak atau kuih-muih segera .... Tapi kesian , dia makan sikit je. Di dalam peti sejuk  kami, wajib ada makanan sejuk beku paling disukainya. Burger ayam serta daging, aneka bebola segera, dan pelbagai nugget tersedia untuk Nazmi pilih dan menggorengkan  sendiri.

     Tengah hari... masakan berat kesukaannya gulai kurma daging dan ayam masak merah. Tom yam campur pasti disediakan dengan udang celup tepung dan kailan goreng (kailan yang ku tanam di tepi rumah). Menu petang yang  dihidangkan untuknya cucur udang, roti jala dengan kari daging, atau sandwich sardin. Sebut je resepi bubur manis... bukan pilihan atau citarasa Nazmi.Kekadang Mak Andak Aishah mengutuskan hidangan laksa dan mi kuah yang menggandakan selera Nazmi.

     Semua menu kesukaan Nazmi yang aku coretkan di atas... tidak bertahan lama. Kena diserasikan pula  dengan makan-makan di luar. Penaja utama kami Kak Uda Azie... Nazmi sebut je nak makan apa... Azi pun start  enjin Proton  Pesona  terus memacu  kami ke sana. Aku hanya penumpang terbaik.. ikut sahaja kemahuan mereka dua beradik yang amat ngam fasal makan. Setiap minggu pasti ada makan di luar... yalah di perantauan sukar dapat pilihan makanan yang pelbagai, tak  macam di tempat sendiri. Lagi pun Azie punya pendapatan sendiri dan telah menyediakan peruntukan khas untuk kegunaan adiknya ini ketika pulang bercuti dengan kami.

Nan Yang Kopitiam Medan Gopeng
    Permintaan sulung Nazmi melerai rindu ialah masakan Nyonya . Azie membawa kami ke Nan Yang Kopitiam di Medan Gopeng walaupun pilihan utamanya di Nan Yang di tengah bandaraya Ipoh. Disebabkan masalah parkir kami menyetujui bersantai selera di sini, tapi terbaik juga.Seronok melihatkan gelagat Nazmi semasa memilih menu yang disediakan. Seolah-olah semua sedap... semua nak dimakannya. Seperti yang kuduga .. nasi goreng dan jus buah pasti antara pilihan utama. Ini kerana mereka terbiasa dengan nasi goreng emak sendiri sejak kecil, justru bila dah besar... terorder juga.


Secret Recipi Medan Gopeng
Secret Recipe di Medan Gopeng jadi pilihan kami menjamu selera lantaran mudah parkir kereta. Layanan mesra para petugas di sini dan tempahan makanan yang cepat membuatkan kami tak lama berbual. Melihatkan senario di luar, mengingatkan Nazmi lokasi dia berulang-alik ketika ke Kuala Lumpur semasa masih menuntut di Intect MARA. Di sebelah bangunan tempat kami makan ini, letaknya Wisma Bhajan tempat Nazmi dilahirkan. Seribu kenangan Nazmi dan famili telah diabadikan semasa kami menetap di Rapat Setia dan Desa Indah Ipoh suatu ketika dahulu.

Steam Boat istemewa di sini
      Pak Teh Farid, Shahmi, dan aku menikmati jamuan tajaan Nazmi pula. Destasi kami kali ini di Jusco Ipoh . Nazmi mamandu Honda City, kereta yang secara bebas dipandunya ketika berada di Malaysia kerana kereta antik ini aku sendiri yang menggunakannya , jadi kutahu ragam kereta ini. Pesanan steam boat berkuah tom yam, minuman jus buah , ice cream dan salad buah menjadi menu pilihan kami. Restoran ini juga merupakan lokasi kesukaan Azi menjamu selera dengan kekawannya.  Di hadapan restoran ini ada satu lagi destinasi selera kegemaran Nazmi, restoran Jepun yang menyajikan pelbagai sushi dan lain-lain makanan Jepun dengan harga yang berpatutan.

  

      KFC dan Pizza Hut di Tesco Ipoh merupakan tempat menarik melerai selera   Nazmi. Sekiranya aku ada urusan di Pos Mini di sini, pasti Nazmi menunggu aku di tempat makan ini. Kekadang sempat aku makan bersama Nazmi sementara menantikan giliran membuat urusan di kaunter pos ini, menampakkan betapa ramai pengunjung datang ke situ. Foto berkaitan serupalah dengan restoran KFC dan Pizza Hut di merata Malaysia. Di Chicken Rice Shop, tentulah nasi ayam menjadi pilihan disamping menu snek yang disajikan. Hah... rojak mamak dan ABC (ais batu campur) sedap sekali nan menggelorakan  selera Nazmi.

    Mid Night Show merupakan aktiviti Nazmi dan Aiman ketika mereka cuti bersama. Entah cerita apa yang mereka tonton.. aku tak ambil pusing asalkan mereka keluar ke tempat yang aku tahu dan keluar dengan orang yang aku kenal.

   Berkelah di Air terjun Ulu Chepor yang cuma     
8 minit dari rumah menggamit nurani Nazmi ketika     bersama Kak Yang Ala dan Abang Azim . Puas berendam di air yang dingin dan dihiasi panorama alam yang mengagumkan... hingga lewat petang baru mereka pulang. Hairan juga ..... kenapalah anak menantu aku ni suka sangat berkelah waktu petang...  Si Daria Aleesa yang bayi tu pun mereka bawa berendam. Natrah cucu sulungku  takut dengan air terjun  mungkin bunyi air terjun yang kuat  agaknya.


      ..... entahlah, banyak lagi sebenarnya yang nak dicoretkanku ,tapi lain kali je lah kusambung sebab dah berat mindaku ini lantaran dipaksa-paksa memuntahkan memori . Lagi pun semuanya kenangan kami telah lama sangat di "save" dalam fail hati, berat amat kerana "memory full". Jumpa lagi, insyaalah.




No comments:

Post a Comment