Wednesday, April 4, 2012

Jantung dup dap dup dap....

    Tanggal 21 Feb 2011 aku gembira membaca nota FB Nz sibuk berkemas rumah di Wellington setelah 3 bulan ditinggalkan kerana pulang bercuti. Terkedu juga sebab di rumah jarang sekali Nz berkemas, malah kamarnya pun kak Ning yang uruskan.... Syukurlah puteraku dah bijak melakukan yang terbaik dalam hidupnya.

   Beberapa hari kemudian tiada coretan dalam fb Nz, hairan juga. Aku nak sangat melihat gimana keadaan rumah yang baru dikemaskan olen anak-anak di perantauan itu. Aku terus menunggu. Kemudian aku telefon terus Nz bertanyakan khabar. Suara Nz berbual lain macam... Lantas ku teka, " Adik lelah ke?" Dia mengaku konon sikit je.   Kepala  otakku berputar ligat memikirkan Nz yang lelah. Puas aku pujuk Nz agar berjumpa doktor, jawabnya "ya".
    Sehingga Isnin berikunya, Nz pun memulakan kuliah. Aku call bertanyakan khabarnya. Tak jawab fon. Aku hantar pesanan di fb kepada Megat,rakan serumahnya bertanyakan keadaan Nz dan kenapa ia tak jawab fon. Megat menyatakan Nz masih semput tapi tak serius. Jika panjat bukit ke kuliah, barulah semputnya bertanbah berat.
    Huh.... aku jadi bertambah tak tenang. Aku cal Ayong, Ala, dan adik-beradikku memohon doa agar Nz cepat sembuh. Sedihnya, mereka pula sangkakan Nz  terlibat dalam Tsunami di Christchurch. Semua pun jadi susah hati. Hari-hari airmataku tidak dapat ditahan-tahan daripada mengalir. Entah... agaknya sebab Nz terlalu jauh untuk ditemui.
   Solat hajat dan doa tak putus-putus kupohon agar cepat Nz sembuh biar mudah ia belajar. Akhirnya Nz hantar sms ingin Skype. Kami berbual panjang, sayangnya Nz tak nampak kami sebab internet lemah tetapi wajahnya amat jelas pada skrin. Dapat kulihat keadaannya setelah dikatakannya telah sihat. Syukur kehadrat Ilahi telah memakbulkan doa kami memulihkan putera kami di perantauan.

No comments:

Post a Comment