Friday, September 10, 2010

Raya Pertama Hambar

   Alhamdulillah kupanjatkan syukur kepada Ilahi kerana diberikan peluang menghirup udara segar serta menikmati senario indah di raya pertama tahun 2010 ini. Memulakan tugas dengan sarapan lemang dan rendang Tok. Buat kerja kebersihan ala kadar. Menyediakan kuih raya, pun ala kadar.
   Kemudian mengadap FB mengintai perkembangan anak-anak. Aku melayan e-mail dan message kenalan dan mantan murid. Semangatku sedikit meningkat, membayangkan Natrah dalam perjalanan balik Ipoh. Menatap beberapa berita on-line di FB Utusasan, Kosmo, Star dan  yahoo mail. Kepala dah mula berat, mata sudah hampir rapat. Apalagi , ke dapur menyediakan makan tengah hari pula.
   Aku menelefon adik di kampung. Mereka mengajak pulang, entah apa yang aku jawab. Sebenarnya aku TIADA HATI nak ke mana-mana. Tiba-tiba Kak Yong telefon demam dan tak jadi balik. Allahuakhbar, miss cucu lagi.Lepas makan, Yumi sms gambar dia di pagi raya, berbaju melayu kuning dan samping hitam. Aku sayu jadinya, apa lagi kepala dah pusing maka tidurlah.
    Baru jam 3 petang, banyaknya masa lagi. Aku membersihkan tempat tanaman pokok sayuran di luar rumah. Tak terasa panas pun sebab dalam hati memang dah panas. Jam 6.15 petang Yumi ajak Skype dari New Zealand, wau!
   50 minit berlalu, macam-macam cerita kami bualkan. tapi anakku itu nampak keletihan selepas mengadakan ziarah raya di rumah kenalannya di sana. Aku memujuknya untuk tidur dulu, esok atau lusa boleh skype lagi. Inilah raya yang kulalui dengan hambar.