Wednesday, October 20, 2010

RAGAM BAKAL G.U.R.U. DC 41

     Sekitar Ogos aku menemani anak temuduga guru anjuran BSM di SM Alam Shah Putrajaya. Oh, ramai sekali yang nak jadi guru. Jam 7.30 pagi aku dah berada di kantin sekolah itu menunggu anakku menguruskan segala dokumen yang diperlukan.
    Semua bangku kantin dipenuhi . Rakan-rakan anakku sempat bertanyakan tentang Surat Pekeliling Iktisas berkaitan pengurusan panitia mata pelajaran. Ada yang bertanya tentang pengurusan kurikulum. Seorang lagi ingin tahu tentang tatacara tindakan disiplin dll lagi. Mereka dah menutup nota yang dibawa, panik kot tak mau membaca lagi. Fokus mereka lebih kepada penerangan aku. Kesian melihatkan mereka. Aku merasakan bahawa apa yang mereka baca jadi lain pula dengan yang mereka fahamkan. Benarlah kata pebilang adat"Berburu ke padang datar, dapat rusa berbelang kaki; berguru kepalang ajar, bagai bunga kembang tak  jadi". Aku terasa macam pensyarah pulak yang sedang memberikan ceramah. Semua tu merupakan peluang untuk aku membantu anakku Az mengingat semula maklumat yang dia baca.
      Dalam banyak ragam mereka, hati aku tersentuh dengan seorang calon dari Sabah yang ditemani neneknya. Walaupun kelam-kabut bersedia untuk masuk temuduga, tapi masih mampu melayan kerenah neneknya dengan senyuman dan penuh manja.Rasanya aku tak akan dapat mengecapi senario demikian jika aku berada dalam situasi begitu. Aku yakin dia akan menjadi  GURU sebenar apabila mendapat penempatan nanti.
     Satu ragam pulak, seorang pemuda dengan rambut TERPACAK macam bulu landak, tiba-tiba duduk di meja depanku. Bajunya ok tapi seluar agar londeh, mungkin tak sempat pakai tali pinggaang kot. Ku bayangkan, bagaimana nak jadi guru jika penampilan demikian, tambahan pula kali  ini nak hadir temuduga. Ya Allah, nak jadi guru mudah tapi MENJADI GURU payah.
    Telah banyak aku melihat murid, baik di sekolah menengah maupun sekolah rendah yang sudah menggemari seluar londeh dan tanpa tali pinggang ketika hadir di sekolah. Rambut disapu gel jadi tegak seperti landak juga sudah ramai. Aku hairan, cikgu-cikgu  tak nampakke penampilan murid sedemikian? Adakah penampilan demikian dihalalkan berpandukan tatacara berpakaian murid sekolah? Situasi murid yang begini adalah di bawah didikan cikgu-cikgu yang masih akur dengan Peraturan dan Tatakelakuan Pegawai Awam (Perintah Am bab B).
     Aku cuba bayangkan pula, bagaimana jika bakal-bakal GURU seperti yang aku maksudkan di perenggan 4 di atas, 'berambut tegak dan berseluar londeh` masuk ke kelas mengajar murid?  Generasi  bagaimana yang akan mereka lahirkan pada masa depan. Perumpamaan kita menyebut" Guru kencing berdiri, maka murid kencing berlari " Oho.... lupa pula, aku dah bersara....
     Hanya yang terdaya, kupanjatkan doa moga mereka ini mendapat hidayah daripada Ilahi.... amin.

2 comments:

  1. salam... nk tnye sket... actually, DC41 nih..ape die? tahap kelulusan? or gred? or cgpa?

    ReplyDelete
  2. DC untuk guru ijazah sudah terlatih yang belum disahkan dalam jawatan

    ReplyDelete