Thursday, July 26, 2012

INDRA KAYANGAN MEMORI SILAM

Iwan & YB Mustafa


        Allah nan mentakdirkan aku hambaNya cuma merancang. Tidak terduga pelawaan seorang teman rapat untuk menemaninya ke utara negara dapat menrealisasikan hasrat yang lama tersorok di lubuk hati. Tanpa memikir panjang aku memperkenankan hajatnya sehingga sempurna sebuah kembara di bumi bertuah Perlis Indra Kayangan. Aku mengiyakan pelawaan teman itu demi keyakinan kononnya aku mahir perjalanan ke sana. Allahhuakbar, teringatkan keluarga angkatku di sana, yang tak pernah lupus dalam lipatan hati, anak-anak arwah Kak Asmah Hashim di Taman Sena, Kangar.

        Puteri kedua kak Mah, Salina menyambut riang hajat bertandang ke rumahnya. "Kak, arwah mak pesan, kena berbuat baik dengan semua sahabat emak," ungkapan Salina amat  menyentuh hati nurani ku. Bagai orang mengantuk disorongkan bantal... Keesokan harinya aku menghubungi Dik Iwan ,adik kepada Salina  memaklumkan bahawa aku ingin menziarah Pak Mail, ayahandanya , yang lama tidak aku temui.

Pak Mail
   Pak Mail rakan karib temanku, pesara Pejabat Tanah Kangar memang ceria selama sepetang bersama keluarganya. Semasa kami tiba , dia tiada di rumah kerana belum pulang dari masjid. Menerjah saja di pintu rumah, aku terlihat senyuman paling lebar Pak Mail yang lama sekali tidak kulihat. Begitulah keceriaan wajah Pak Mail ketika menyambut anak-anakku  setiap pagi apabila aku menghantar anak-anak di pintu rumahnya, sekitar tahun 1981 hingga 1988. Anakku  yang paling dekat di hatinya ialah Nadrah. Sepanjang 2 jam bersama keluarga angkatku ini, Pak Mail berulang kali menyebut, "Dalam banyak-banyak anak cikgu , Nadrah paling lekat di hati saya."

         Apa tidaknya, sepanjang 5 Tahun Nadrah belajar di Sekolah Sains Tuanku Syed Putra Kangar , semusim lagi keluarga Pak Mail mengambil peranan menjaga keperluan Nadrah. Setiap hujung minggu ,datanglah kereta membawa pulang Nadrah ke rumah Pak Mail. Pelbagai juadah disajikan, pakaian kotor dimesinkan, membeli keperluan barangan ditemankan, kesedihan dan kedukaan mereka rongkaikan, umpama anak mereka sendiri. Pada Salina, Nurain dan Iwan, Nadrah bagaikan adik kandung mereka.  Siang tidak berpanjang selamanya.......merantau  tidak menetap  selamanya....demikianlah dengan kami. Tahun1988 kami terpaksa berpindah ke Kuantan lantaran tuntutan perkhidmatan temanku . Namun kami masih berhubungan melalui telefon dan kiriman kad ucapan. Akhirnya aku mengakhiri penziarahan Pak Mail dengan meninggalkan azam bahawa aku akan berkunjung lagi bersama anak-anak dan cucu, insyaalah.

      Rakan kembaraku juga tidak menampakkan kekekokan apabila    
berada bersama keluarga Pak Mail. Tampak macam sudah kenal
lama dengan famili Pak Mail. Imah cekap memandu dari Ipoh hinggalah ke Air Hitam, Kedah, tempat kami  bermalam hari pertama. Malam sebelumnya Iwan menghantar sms meminta kami memandu hingga ke Hotel Putra Palace sahaja. Iwan  menggunakan Pajero ayahanda mertuanya Yang Berhormat Wakil Rakyat DUN Chuping Encik Mustafa sepanjang  kembara kami di Perlis. Aku terkejut dengan jawapan Iwan," Kak, saya akan bawa kak melawat esok. Saya dapat off dari boss." Aku cuba menolak tawaran Iwan kerana tidak mahu mengganggu kerjanya, namun pelbagai alasan yang Iwan berikan petanda kesungguhannya melayan kami bertiga.

     Suspens aku membayangkan wajah Iwan, maklumlah kali terakhir kami bertemu semasa perkahwinan Nadrah Mei 2010. Hujan renyai-renyai  mempertemukaan kami dan melerai kerinduan kepada adik angkatku. Iwan menawarkan kami mengambil sarapan sebelum meneruskan penjelajahan di Perlis. Dalam perjalanan ke tempat bersarapan, Iwan mengakui bahwa ia menantu kepada YB Chuping. Jadi mertuanya adalah bossnya juga yang  membenarkan Iwan menguruskan kembara kami dan menggunakan Pajeronya. Aku terkejut juga,sebab memang tak mengetahui siapa mertua Iwan kerana sepanjang kami berhubungan dalam facebook tiada maklumat sedemikian. Persinggahan kami yang peertama di Restoran Sarang Burung yang terletak di Jalan Kaki Bukit. Semasa turun dari kenderaan dan melangkah masuk ke restoran , semua mata tertumpu ke arah kami.. hairan juga.... Tapi aku tak hiraukan kerana tak sabar-sabar nak lihat menu yang disajikan... lapar.

                                                                                                 

      Sedang khusyuk menikmati juadah, pengurus restoran itu membawakan Buku Pelawat untuk kami merakamkan coretan. Saling berpandangan kami bertiga, kehairanan.... macam VIP jadinya. Sambil menikmati nasi campur kerabu jantung pisang, kerabu daun kaduk , kerabu mempelam, SomTam (kerabu betik) dan ikan bakar, tetiba terfikir juga jawapan kepada buku pelawat itu. Yalah... menantu siapa yang memandu Pajero dan pemandu pelancong kami.... Pajero siapa ..... "Menantu YB" Alhamdulillah. Bertambah-tambah pula kelazatan makan di situ dengan keramahan pekerja restoran  serta ada yang menawarkan diri  menjadi jurugambar kami.

Gua Kelam



     Hujan merenyai sepanjang perjalanan ke Gua Kelam. Pembangunan     prasarana oleh kerajaan negeri sedang rancak di sana sini. Ke mana
sahaja Pajero dipandu menyerlah pemandangan kawasan hutan nan
masih dara, belum ternoda dek pembangunan. Asyik bersembang , tau-tau dah tiba ke destinasi yang cantik pemandangan, dikelilingi desa, ladang
mempelam dan sawit. Gua Kelam . Tiada pengunjung, menguatkan telahan
aku bahawa tempat itu sedang dalam pengubahsuaian seperti yang ku dengar dari berita Tv beberapa bulan lalu.Hanya kami bertiga, namun kami tetap manaiki tangga untuk merakamkan  gambar , kenangan bukti kami tiba di sana.  Aku tidak terasa terkilan tak dapat menakluki Gua Kelam kerana semasa Nadrah belajar di Sekolah Sains Tuanku Syed Putra, Kangar , aku dan anak-anak pernah ke sini




Gerai Pakaian
Perjalanan kami terus ke sempadan tanah air pula. Apa lagi Padang Besarlah. Rahimah dan kak Munah menampakkan keceriaan sebab .... macam pelancong lain lah "Shopping". Aku memang tidak berniat  demikian lantaran budget tak membenarkan berbuat begitu. Kami melalui kampung,  ladang getah, sawit dan kebun buah-buahan.Tak banyak barangan jualan yang menarik untuk aku berbelanja. Rahimah dan kak Munah masing-masing memilih pakaian untuk diri dan cucu. Aku memilih kekacang dan makanan kering untuk puteriku Azie yang gemar mengunyah sambil menonton Tv. Tambahan pula Azie  memberikan aku RM200 untuk berbelanja.  Pemberian nan mengetuk hati nuraniku sebagai seorang ibu.
                                              
Ladang Tebu Chuping
        Kembaraan kami dipandu Iwan melalui ladang tebu di Chuping
ke kediaman bapa mertuanya di Chuping . Kami dicadangkan
bersolat sambil berkenalan dengan famili mertuanya yang belum
pernah ku kenali sejak Iwan berkahwin. Luas amat ladang tebu, tapi kami sependapat itu tidaklah macam ladang tebu pun , macam sawah padi je. Bezanya sawah padi ada batas tapi tiada di ladang tebu. Pokok-pokok tebu  yang ketinggiannya ke paras pinggang aku, memenuhi semua sudut  pemandangan di sepanjang jalan yang kami lalui. Terasa kami berada di ladang gandum di luar negara .


       Iwan membayangkan sedikit tentang kediaman bapa mertuanya          
yang disebutnya, "Rumah pak mertua saya rumah kampu ngbiasa je. Dia suka low profile." Aku kurang percaya, manalah ada YB yang mahu duduk di rumah kampung. Akhirnya kebenaran kata-kata Iwan terbukti. Kami disambut oleh isteri YB, Wan Zuriati bt Ibrahim. Senyuman nan melebar dan keramahannya mempelawa kami masuk ke rumahnya, membuatkan kami hilang malu. "Ewah, macam berkunjung ke rumah arwah kak Asmah saja," bisikan sendiri.  Ya, memang semuanya sederhana, aku kagum menemui seorang pemimpin yang berjiwa sederhana begini. Ada juga orang-orang kampung yang datang berjumpa YB semasa kami di sana. Dengan senyuman dan kelembutan bahasa YB melayan tetamu tersebut.

        Selesai menunaikan hajat dan bersolat, kami disajikan teh susu serta kuih kampung. Kami mengakhiri pertemuan penuh kemesraan dan berjabat salam.  Kini Iwan menukar pelan dari terus ke rumah ayahnya Pak Mail, kami dipandunya ke kuala Perlis pula. Sesiapa saja menyebut tentang Kuala Perlis, maka akan terlintas di kepala masing-masing laksa dan ikan bakar . Perjalanan lancar hingga tak terasa masa kembara kami sudah menghampir senja. Banyak jalan baru yang tak pernah ku lalui ketika merantau di Kangar dahulu. Oh, Kuala Perlis... kita bersua lagi, Alhamdulillah.
                                                            
        Hujan semakin lebat pula semasa tiba di Restoran Kak Su               Laksa. Jika ada yang bertanya cara nak pergi ke Kedai Kak Su
Laksa, sampai semput pun aku tak ingat. Iwan memandu sambil
bercerita tentang pembangunan di Kuala Perlis sejak pemerintahan
MB Shahidan Kassim. Kedai ini di hujung jalan atau jalan mati.
Walaupun tersorok namun pengunjung tetap ramai menjamu selera
di situ. Melihatkan banyaknya kereta dan motosikal yang diparkir
di luar kedai, yakinlah aku memang terbaiklah laksa Kak Su ini.


      Nyum....Tu dia laksa Kak Su. Mi laksa segar di proses sendiri daripada tepung beras. Kuahnya pekat, banyak isi ikan,  dan terasa kesegaran ikan kerana daripada ikan segar dari laut sekitar Kuala Perlis.
"Tak pedas, tak kawlah." komen Imah dan kak Munah. Tapi aku lain pula."Waw best , tak pedas , kurang masam ,ya menepati cita rasa." Aku membelek-belek pulut udang atau pulut panggang yang comel rupanya. Iwan memberitahu pulut itu dimakan dengan laksa , amalan biasa peminat laksa di situ.

  
Laksa & Teh O Ais
Pulut panggang di potong kecil-kecil lalu digaul bersama laksa,    
barulah dimakan. Demikianlah cara makan laksa pulut udang.         
Aku memilih menyuap laksa disulamkan pulut udang. "Waw....
sedapnya!...." Ditambahkan lagi suapan kuah laksa lagi terasa
keenakan laksa kak Su Kuala Perlis. Aku jarang menyukai laksa
tapi jika kuahnya ngam.... dua mangkuk pun aku boleh selesaikan
dalam satu masa. Antaranya laksa kesukaanku adalah yang dimaak
oleh Mak Encik Saadah, ibu saudaraku dan adikku Aishah.
Kekadang aku masukkan cucur udang dalam laksa.... Cubalah
pasti menjilat bibir. Kali ni Iwan memenuhi hajatnya membelanjakan kami.  

       Meredah hujan renyai_renyai-renyai kami dibawa ke bengkel                  
Mini Putrajaya
kereta milik Iwan di Simpang Empat , semasa perjalanan menuju
ke Taman Sena Indah, Kangar. Terlupa aku merakamkan gambar di situ sebab aku tidak turun kereta, keletihan konon. Kemudian kami
menghala ke Kangar. Aku terpukau melihatkan sebuah kompleks
jabatan persekutuan, yang turut menempatkan pejabat kerajaan negeri Perlis. Iwan memberitahu,"Pak mertua ofisnya di sinilah." Sudah bagus amat Perlis kini, banyak perkara ,pemandangan, pembangunan baru yang belum aku ketahui. Syabas... Perlis Indera Kayangan!

     Menghampiri jam 5 petang barulah kami tiba di rumah Pak Mail.
Tiada penghuni menyambut kami kerana Pak Mail masih di masjid manakala Salina masih di rumahnya yang tidak jauh dari rumah  bapanya. Kemudian muncul seorang gadis manis, anak Salina rupanya, melayan kami semenrata menanti ahli keluarga lain pulang. Kemudian pulanglah Pak Mail dengan penuh girang menerima kunjungan kami. Salina kemudiannya menyusul bersama suaminya Azmi . Iwan memandu Pajero keluar menjemput pulang isterinya dari tempat kerja. Perbualan semakin rancak antara kami. seolah-olah macam keluarga jadinya.


     Pak Mail menceritakan kisah keluarganya di Penang. Dia banyak bercerita tentang  roti bantal."Cikgu kena rasa, buatan tangan ni. Saya bawa dari Penang, " Penerangan Pak Mail menunjukkan makanan kesukaannya itu walaupun jauh akan dicarinya. Salina menghidangkan kami roti bantal dengan kuah durian... Waw! Kegemaranku, tapi aku makan roti sedikit saja sebab kekenyangan laksa. Tetapi aku menceduk kuah durian dimakan seperti bubur, barulah "kaw...kaw", sebagai menghargai tuan rumah menerima kunjungan kami. Tetiba aku teringakkan arwah Kak Asmah. Di ruangan inilah kami menonton tv sambil berbual-bual , mengimbau kenangan semasa arwah memelihara anak-anakku. Mendengarkan cerita arwah membuatkan kita asyik... asyik, lalu terlupa masa nan berlalu begitu pantas.

           
    Di rumah inilah Nadrah sering berulang-alik pada hujung minggu sewaktu outing, ketika dia menuntut di SM Sains Tuanku Syed Putra, Kangar. Keliling rumah ini dipenuhi tumbuhan subur kebanyakannya kategori herba, bekas tangan arwah kak Asmah. Pajero pacuan 4 roda yang membawa kami menjelajahi sekitar Perlis hari ini, memang selesa untuk kami 4 orang . Setelah memunggah semula barangan , kami pulang ke Air Hitam kediaman Kak Munah.

                                              Berat hati meninggalkan Kangar.... lantaran aku belum lagi menziarahi makam arwah Puteraku  Nasran. Aku pasti akan datang lagi..... suatu hari nanti.... insyaalah.                  




  


   









                                                      


      
                                               



    



No comments:

Post a Comment